
وقتی مهندسان ایرانی مرزهای فناوری را در می نوردند؛
توربین ملی آماده حضور در بازار بین الملل
شرکت OTC در سال 1379 و با هدف بومی طراحی، ساخت و سرویس توربوکمپرسورهای 25 مگاواتی تاسیس شد و در ادامه به صورت مرحله ای اقدام به عقد قرارداد انتقال تکنولوژی و بعد احداث کارخانجات مونتاژ و ساخت کرد. همچنین به منظور توسعه دانش طراحی، در سال 1389 اقدام به انتقال تیم و هسته اصلی گروه نیرو و پیشرانش شرکت پتروگاز خاورمیانه، و تاسیس شرکت توربوتک با هدف دستیابی به دانش طراحی و تکنولوژی ساخت توربینهای گازی و دانش تولید توربینی با نشان ملی کرد. شرکت توربوکمپرسور تک خاورمیانه (توربوتک) مجموعهای است دانش بنیان که هسته اولیه آن در سال 1382 در شرکت پتروگاز خاورمیانه با نام «گروه نیرو و پیشرانش» و با هدف تبدیل شدن به مرکز تحقیقات صنعت محور شماره یک کشور در زمینه توربوماشین شکل گرفت.
هیوا خالدی، مدیرعامل شرکت توربوتک زیر مجموعه هلدینگ OTC و از سازندگان برجسته صنعت گاز کشور در این مصاحبه جدیدترین دستاوردهای مهندسان ایرانی در مرزهای فناوری را تشریح کرده است.
این شرکت با چه هدفی راه اندازی شد؟ علاوه بر توربوکمپرسور در چه حوزههایی فعالیت می کنید؟
هدف اولیه از تاسیس OTC، بومیسازی دانش طراحی، ساخت و سرویس توربوکمپرسورهای 25 مگاواتی و کسب برند ملی بوده و در همین راستا در سال 1393 با موفقیت طراحی و تدوین تکنولوژی ساخت توربین ملی 25 مگاواتی IGT25 را به اتمام رسانید.
در مجموع حوزههای فعالیت شرکت عبارتند از:
حوزه طراحی _ مهندسی و توسعه توربینهای گازی از کلاس زیر 5 مگاوات تا 200 مگاوات
حوزه طراحی و ساخت کمپرسورهای Centrifugal
حوزه سرویس توربینهای نفت، گاز و پتروشیمی
حوزه سرویس نیروگاهی: پشتیبانی مهندسی و ارتقا کلیه توربینهای نیروگاهی نصب شده در کشور
حوزه پلنت و راهکارهای جامع: مهندسی تجهیزات دوار در پروژههای نفت، گاز، پتروشیمی و نیروگاهی
حوزه سیمولاتور تجهیزات دوار و پلنتهای نیروگاهی و نفت، گاز و پتروشیمی
تاکنون در چه بخشهایی با شرکت ملی گاز ایران همکاری داشته اید؟
طراحی و ساخت و تحویل توربوکمپرسورهای خط سوم سراسری و سایر خطوط انتقال گاز
طراحی و تدوین تکنولوژی ساخت توربین ملی 25 مگاواتی IGT25
طراحی و ارتقای عمر، راندمان و عمر توربین IGT25 و توسعه توربین IGT25+
طراحی و ارتقای عمر، راندمان و عمر توربین IGT25 ویژه شرایط آب و هوایی گرم و توسعه توربین IGT25-HAS
ارتقای تست استند ری و ایجاد اولین تست استند طراحی توربین گاز در کلاس 25 مگاوات و انجام تستهای شناسایی و Validation طراحی
توسعه سیمولاتور آموزشی SGT600
پیشنهاد نصب سیستم Condition Monitoring بر روی واحدهای گازی IGT25 و SGT600
طرح ساخت توربوکمپرسور از چه سالی در این شرکت کلید خورد؟
طرح ساخت توربوکمپرسور از ابتدا جزء اهداف OTC بوده و اقدام اساسی آن از سال 1385 و با مونتاژ مجموعهها و تست موتور در داخل کشور آغاز گردید و به موازات عمق ساخت داخل مجموعهها افزایش یافت.
براساس برنامه قرار بود کشور از واردات توربین بی نیاز شود؛ آیا به این هدف دست یافته ایم؟
وقتی صحبت از توربین میشود با محدوده وسیعی از محصولات، تکنولوژیها و مشتریان مواجه هستیم. توربینهای در دو دسته عمده توربین گاز و توربین بخار قرار دارد. OTC در حوزه توربین بخار درخواست بومی سازی نداشته و به تولید آن ورود نکرده است. در حوزه توربین گاز نیز، تاسیسات OTC امکان ساخت توربینهای گازی در محدوده توربینهای تا 50 مگاوات را شامل میشود. گروه OTC در حال حاضر در محدوده 25 مگاوات کشور را کاملا از واردات بی نیاز کرده است و بیش از 3 سال است نیازسنجی کشور در حوزه توربینهای 10-16 مگاوات و نیز 50-60 مگاوات را به وزارت خانههای نفت و نیرو پیشنهاد داده و برای ساخت داخل آن در صورت وجود سفارش مکفی اعلام آمادگی کرده است.
ساخت توربین ملی از چه سالی کلید خورد؟برای تحقق ساخت 100 درصدی توربین کاملا ایرانی چندنفر ساعت زمان صرف شده است؟
طرح ساخت توربوکمپرسور از ابتدا جزء اهداف OTC بوده و اقدام اساسی آن از سال 1385 و با مونتاژ مجموعهها و تست موتور در داخل کشور آغاز شد و به موازات آن، درصد داخلی سازی مجموعهها افزایش یافت تا جایی که در سال 1393 با موفقیت طراحی و تدوین تکنولوژی ساخت توربین ملی 25 مگاواتی IGT25 را با نصب کلیه مجموعههای ساخت داخل و از زنجیره تامین اختصاصی به اتمام رسانید.
در مجموع بیش از 16 میلیون نفر ساعت بصورت مستقیم و به همین اندازه بصورت غیر مستقیم در شرکتهای پیمانکاری زمان صرف شده است.
تاکنون چند دستگاه از این تجهیز به شرکت گاز تحویل شده است؟
بیش از 35 عدد توربین ملی IGT25 تحویل شده است.
با اجرای این طرح برای چه میزان به صورت مستقیم و غیر مستقیم اشتغال زایی ایجاد شده است؟
اشتغال ایجاد شده در دو نوع اشتغال نیروی R&D، اشتغال نیروی مهندسی و اشتغال کارگران زبده بوده است. در مجموع برای 300 نفر نیروی R&D توربین گاز و کمپرسور گاز، 400 نیروی مهندسی در کارخانجات و مابقی کارگران زبده یا نیروهای ستادی هستند. بصورت غیر مستقیم نیز تا دوبرابر اشتغال زایی صورت گرفته است.
توربین تولیدی آزمایشهای داخلی را با موفقیت پشت سر گذاشته است؟ این توربین علاوه بر مجموعه ﺷﺮکت ﺗﻮرﺑﻮﮐﻤﭙﺮﺳﻮر ﻧﻔﺖ، تستهای دیگر شرکتهای داخلی و خارجی را نیز پشت سر گذاشته است؟
تست توربین گاز در دو مرحله صورت می گیرد. در مرحله اول به صورت تست تحویل دهی در تست استند در حضور نمایندگان مشتری و در مرحله دوم در نتیجه میزان ساعات کارکرد موفق در سایت صورت می گیرد. از آنجا که تست استند تحویل دهی جز دو مجموعه زیمنس و OTC هیچ شرکت یا مرکز دیگری آن را ندارند و تست تحویل دهی فقط توسط این دو شرکت صورت می گیرد. شرکت زیمنس در حال حاضر همکاری با ایران ندارد ولی تست استند ایجاد شده OTC در زمان انتقال تکنولوژی با نظارت زیمنس بوده و بیش از 50 توربینها با نظارت زیمنس در ایران تست و تحویل شده است. در زمینه کارکرد در سایت نیز، اولین توربین ملی تاکنون بیش از 5 سال در حال کار بوده و بیش از 22 هزار ساعت کارکرد معادل را پشت سر گذاشته است و در مجموع نیز کل واحدهای نصب شده بیش از 300 هزار ساعت کارکرد داشته که اعتبار کافی برای صحت طراحی و ساخت توربین را به همراه دارد.
در طول ساخت توربین ملی حمایتهای لازم از سوی شرکت گاز صورت گرفت؟ لطفا توضیح دهید.
از ابتدای امر شرکت ملی گاز یکی از حامیان و مشوقان اصلی طرح بومی سازی بوده است. این حمایت از دو مسیر صورت گرفته است. مسیر اول سفارش گذاری تعداد قابل توجه توربین 25 مگاواتی به OTC برای سرمایه گذاری در زمینه بومی سازی آن بوده است. مسیر دوم به عقد بزرگترین قرارداد پژوهشی مشارکتی در زمان خود مابین دو شرکت بر می گردد که سبب بلوغ دفاتر طراحی در شرکت OTC شده است.
در مسیر ساخت این تجهیز چند اختراع ثبت کرده اید؟
ثبت 70 پتنت و کسب جایزه طرح برتر پژوهشهای کاربردی جشنواره خوارزمی سال 94، از دیگر دستاوردهای علمی و مهندسی این شرکت می باشد.
امکان صادرات این تجهیز وجود دارد؟
بله، این شرکت آمادگی صادرات را دارد و قبلا نیز به لحاظ فنی برنده مناقصات بوده که به دلیل بحثهای سیاسی امکان صادرات وجود نداشته است. لازم به ذکر است در زمینه تامین قطعات حساس هم اکنون این شرکت صادرات داشته است.
در حوزه تعمیرات اساسی توربوکمپرسورهای صنعت گاز چه اقداماتی در حال انجام است؟ آیا از حضور کارشناسان خارجی در این عرصه کاملا بی نیاز شده ایم؟
بله، یکی از اولین حوزههایی که هم مشتری و هم OTC بر بومی سازی آن نظر داشته اند بحث تعمیرات و بازسازی در داخل کشور بوده است. در این زمینه هیچگونه انتقال دانشی از طرف خارجی صورت نگرفته است و دانش بازسازی و تعمیرات توسط دفتر طراحی گروه OTC تدوین شده و تعمیرات اساسی در کارگاه بازسازی و تعمیرات گروه در شهرک صنعتی شمس آباد تحت عنوان شرکت دوار محرک کاملا توسط متخصصان داخلی صورت می گیرد.
چه برنامههایی برای به روزرسانی این تجهیز تعریف شده است؟
از سال 1393 که ساخت داخل این توربین به اتمام رسید، گروه OTC ارتقای عمر، توان و راندمان و انعطاف پذیری این توربین را در دستور کار داشته و بخشی از آن نیز با حمایت مالی و معنوی شرکت ملی گاز همراه بوده به نحوی که توربین IGT25-HAS ویژه شرایط آب و هوایی گرم بدون وجود نمونه مشابه خارجی و بر اساس دانش و طراحی داخل طراحی شده و پس از ساخت در تابستان 99 با موفقیت تست گردیده است. همچنین طراحی و ارتقای عمر و توان این توربین 28 مگاوات نیز به اتمام رسیده و قطعات در مرحله ساخت می باشند و ان شاء لله در سال 1400 نهایی و تست خواهد شد.
آیا طرح افزایش توان و ظرفیت تورین IGT25 اجرایی شده است؟
بله، همانطور که در سوال قبل پاسخ داده شد، توربین IGT25-HAS ویژه شرایط آب و هوایی گرم در تابستان 99 با موفقیت تست شده است. همچنین طراحی و ارتقای عمر و توان این توربین 28 مگاوات نیز به اتمام رسیده و قطعات در مرحله ساخت می باشند و ان شاء لله در سال 1400 نهایی و تست خواهد شد.
- تاریخ درج خبر :
- 1399/09/13 - ٢٣:٥٢
- تاریخ بروز رسانی خبر :
- تعداد بازدید خبر :
- 19