
نظامهاي مديريتي تحقق اهداف عاليه سازمان را شتاب مي بخشند
در مسير فردا
واژه كيفيت و همچنين مفهوم توليد و ارايه خدمات و محصولات با كيفيت با ذات صنايع نفت و گاز عجين شده است چرا كه اين صنايع از ابتدا تا انتهاي فرآيندهاي خود از آخرين استانداردهاي جهاني پيروي مي كنند. كيفيت جزء جداييناپذير فرآيندهاي عملياتي صنعت گاز است و نظامهاي مديريتي كمك مي كنند كه دامنه مباحث كيفي كه در ذات اين صنعت وجود دارند، گستردهتر شده و نگاه دست اندركاران را به جنبههاي جديدي از كيفيت گشوده شود. نظامهاي مديريت كيفيت، به سان منشوري اند كه به صورت چند وجهي به كمك شركت مي آيند تا سازمان ماموريتهاي خود در قبال جامعه را موثرتر ايفا كند. اين نظامها مجموعه اي از الزامات و تعهدات را براي سازمان ايجاد مي كنند تا فرآيندهاي توليد محصول و ارايه خدمت، مطابق با استانداردهاي جهاني و نياز مشتريان تنظيم شود و نگاه مديران علاوه بر فرآيندهاي عملياتي به خواستههاي مشتريان جلب شود. مشتريان، ذي نفعان و جامعه سه عنصر كليدي در فرآيندهاي سازماني اند كه بخش مهمي از استانداردها براي جلب رضايت آنها طراحي شده است.
حميدرضا اديب نيا، رييس امور پژوهشهاي منابع انساني و تحول اداري شركت ملي گاز ايران در اين مصاحبه از حركت سازمان در مسير كيفيت و پايبندي شركت به تعهداتش در برابر ذينفعان صحبت كرده است.
لطفا درباره استقرار استانداردهاي مديريتي در شركت توضيح دهيد.
امور پژوهشهاي منابع انساني و تحول اداري، متولي راهبري و سياست گذاري نظامهاي مديريتي در سطح ستاد و شركتهاي تابعه است. ضمن آنكه در سطح ستاد شركت ملي گاز علاوه بر نقش سياست گذاري، اجرا و استقرار نظامها را نيز به عهده دارد. مطابق مصوبه هيأت مديره، شركتهاي تابعه و ستاد، ملزم به استقرار برخي استانداردها در سيستمهاي خود هستند. از جمله ايزو 9001 در حوزه مديريت كيفيت، ايزو 14001 در زمينه مديريت زيست محيطي، ايزو 45001 در زمينه ايمني كاركنان، ايزو 10002 و 10004 در حوزه رضايتمندي مشتري كه البته استانداردهاي 50001 در زمينه مديريت انرژي و استاندارد 55001 در زمينه مديريت دارايي فيزيكي هم به مجموعه سبد استانداردهاي شركت افزوده شده اند. بنابراين رسالت ما، سياستگذاري براي شناسايي نظامهاي مورد نياز شركت ملي گاز است تا شركتهاي تابعه با حركت در مسير درست، استانداردهاي مورد نيازشان را استقرار دهند و از اجراي استانداردهاي غيرضرور پرهيز كنند. ضمن آنكه بر روي ميزان اثربخشي اين نظامها نيز نظارت مي كنيم تا مشخص شود به چه ميزان اثربخش بوده اند و چه مقدار از مسير را طي كرده اند.
استقرار استانداردهاي مديريتي در شركتهاي تابعه ملي گاز چه دستاوردهايي داشته است؟
بررسيها و مطالعات نشان مي دهد كه پيادهسازي اين نظامها توانسته دستاوردهاي بزرگي را به همراه داشته باشد. يكي از مهمترين دستاوردها تلاش در جهت استانداردسازي فرآيندها، جلوگيري از انجام فعاليتهاي تكراري و دوباره كاري، پرهيز از انجام كار مطابق با سلايق شخصي و كاهش اتلاف منابع بوده است به نحوي كه بهينهسازي فرآيندها سبب ارزش افزايشي در سطح شركت شده است. در حال حاضر فرآيندهاي سازمان پيش بيني پذير شده است به نحوي كه مشتريان ميتوانند اطمينان حاصل كنند كه خدمات مدنظر خود را در كوتاه ترين زمان ممكن دريافت مي كنند. ضمن آنكه فرقي در كيفيت ارايه خدمت نيست و اين موضوع در سراسر كشور از يك رويه واحد و يكسان پيروي مي كند. اين موضوع به خصوص در شركتهاي گاز استاني كه خدمت رسان هستند و ارتباط مستقيم با مردم دارند، نمود بيشتري دارد و قابل لمستر است.
به لحاظ زيست محيطي نيز دستاوردهاي قابل توجهي به ويژه در پالايشگاهها و مناطق 10 گانه انتقال گاز حاصل شده و استقرار نظامهاي مديريتي سبب كاهش آلودگيهاي زيست محيطي گشته و نگراني از بابت جرائمي كه ميتوانست از اين موضع گريبانگير شركت شود، برطرف شده است. ضمن آنكه براي ذي نفعان مرتبط با محيط زيست به خصوص سازمان محيط زيست نيز رضايتمندي حاصل شده است. يكي ديگر از دستاوردها، ارتقاء شاخصهاي ايمني شغلي و ساعات كار بدون حادثه و كاهش چشمگير وقوع حوادث خطرناك است كه اثربخشي نظامها در حفاظت از سلامت همكاران در تاسيسات و عمليات را نشان مي دهد.البته بايد تاكيد كنم كه اين موفقيتها به معناي رسيدن به نقطه ايده آل نيست. اما اين الزامات كمك كرده اند كه با سرعت بيشتري در مسير مطلوب حركت كنيم.
لطفا كمي درباره مدلهاي تعالي سازماني صحبت كنيد. اين مدلها چه تفاوتي با نظامهاي مديريتي دارند؟
استقرار نظامهاي مديريتي دستاوردهاي خوبي در دو دهه اخير در سطح شركت داشته است. اما اين استانداردها عموما به حداقلها اكتفا مي كنند و ما به عنوان شركت ملي گاز به اين حد از پيشرفت قانع نيستيم بنابراين بايد به سوي قلههاي تعالي حركت كنيم لذا استقرار مدلهاي تعالي سازماني كه سابقا به صورت پراكنده در سطح شركت انجام مي شد، از سال 96 و با تصميم هيات مديره شركت تحت عنوان جايزه سرآمدي و بهبود مستمر به طور يكپارچه در سطح شركتهاي تابعه پيادهسازي شد. اجراي سه دوره جايزه سرآمدي سبب شد شركتها در مسير رسيدن به تعالي حركت كنند كه اين مهم دستاوردهاي زيادي داشت.
دستاوردهاي پياده سازي مدل تعالي در شركتها را توضيح دهيد.
برخي از شركتها كه عليرغم استقرار نظامهاي مديريتي اهميت كمتري به آن مي دادند از نو نظامها را مستقر كرده و برخي فرآيندها را بازطراحي كردند و به اثربخشي آن اهميت بيشتري دادند و مهم تر آنكه مباحث نوين مورد نياز سازمانهاي امروزي براي ورود به دهههاي آينده با جديت بيشتري پيگيري شد. نظامهاي بازمهندسي فرآيندها كه راهي مهم براي رسيدن به نقطه مطلوب است كه در مدلهاي تعالي ديده شده است. ضمن آنكه استقرار مديريت استراتژيك اهميت بيشتري پيدا كرد و شركتها آغاز به تدوين راهبردهاي سازماني، شاخصهاي پايش عملكرد و استقرار مدلهايي مانند كارت امتيازي متوازنBSC كردند. يكي ديگر از دستاوردها، اهميت مديريت و رهبري در شركتهاي تابعه است كه در اين زمينه توانمندسازي مديران و رهبران از طريق آشنايي آنها با سبكهاي مديريتي قوت گرفت. همچنين به لطف پياده سازي مدل تعالي، سنجش رضايتمندي از كاركنان و مشتريان در دستور كار قرار گرفت و براساس بازخوردهاي دريافتي، فرآيندها اصلاح و بهينه شد. استقرار نظام مديريت دانش، مديريت خلاقيت و نوآوري نيز از ديگر مواهب اين مدلها بود و در مجموع اجراي سه دوره جايزه سرآمدي و بهبود مستمر سبب جاري شدن ادبيات تعالي در سازمانها شد و شركتهاي تابعه را در مسير خوبي قرار داد.
در پايان اگر صحبتي داريد، بفرماييد.
همكاران شركت ملي گاز بايد در نظر داشته باشند كه استانداردهاي مديريتي صرفا يك ابزار هستند، نه هدف. هدف غايي ما از پياده سازي اين نظامها، جلب رضايت مشتريان، بهبود مستمر و دستيابي به اهداف عاليه سازمان است و اين استانداردها تسهيل كننده مسير هستند. همچنين نظام تعالي رسيدن به اهداف مطلوب تر را نشانه رفته است تا افقهاي جديدي را در مسير رو به رشد سازمان بگشايد و شركتها را براي ورود دهههاي آينده و تحقق ماموريت شركت ملي گاز در حضور فعال در بازارهاي جهاني، آماده كنند.
- تاریخ درج خبر :
- 1399/09/14 - ٠١:٠١
- تاریخ بروز رسانی خبر :
- تعداد بازدید خبر :
- 51